Hei! Etter ønske fra dere lager jeg nå et innlegg med samlet informasjon angående el-bil lading.
Først og fremst kommer lenke til referat fra beboermøte vårt hvor Hieu fra Eltera kom å fortalte endel rundt prosjektet:
Dersom du har garasje har du mulighet til å kjøpe en privat lader til 15 000 kroner (inkludert montering). Du kan da bruke app eller RFID-brikke for å registrere lading. Pris for lading finnes i skrivet ovenfor. RFID-brikke koster 120 kroner. Ved kjøp av lader får du brosjyre med veiledning og PIN-kode for å registrere bruker på appen. Appen gjør at du kan planlegge ladingen din og gir oversikt over forbruk, pris etc. NB! Hybrid kan ikke planlegge lading. Prisen i appen stemmer heller ikke helt enda
Link til easee sin hjemmeside hvor det allerede ligger endel brukerveiledning i forhold til app: https://easee.com/no/
De åpne plassene finner du en oversikt over i skrivet ovenfor. På disse må du ha RFID- brikke for å lade på. Pris for lading finnes i skrivet ovenfor. RFID-brikke koster 120 kroner. På de åpne plassene kan man ikke bruke app. Vi vil etterhvert få en kode som gjester kan bruke, men da er påslaget fra borettslaget 4 kr per kWh. Det er lagt opp til flere plasser på sikt, men vi vurderer hele tiden behovet for antall ladere i forhold til parkeringsplasser.
RFID-brikke kan bestilles ved å kontakte styret (koster 120 kroner). Man må fysisk starte og stoppe lading gjennom RFID-brikken eller appen. Du trenger en egen kabel: type 2, type 2, 3 fas, 32 A. Den kan for eksempel kjøpes på Elkjøp, Power eller gjennom Eltera. NB! En bil som krever 400 V for lading går det ikke å lade hos oss da vi har 230 V ladere. Dette gjelder blant annet bilen Zoe 2019 modell og eldre. I tillegg er bilene MG som er før 2019, Hyundai og Kia eldre en 2017 vil stoppe å lade etter 4-11min. De fungerer kun på 1 fas. Har du noen av disse bilene per i dag så kontakt styret.
I forhold til betaling går faktura direkte til nettbanken din. Tanken er at man får faktura hver måned og den vil være spesifisert med dato og forbruk.
Det er foreløpig ingen regler for hvor lenge eller hvor ofte man kan lade på de åpne plassene. Det er markert at plassene kun er for el-bil lading under lading og dermed ingen fast parkering.